tisdag 6 juli 2010

Viktnedgång, träning o allergi

Tisdagsmornar är det invägning. Så har det varit hela våren. Idag noterar jag att viktkurvan har vänt (för er som oroat er - själv tycker jag att ni kunde slutat oroa er för länge sedan :-)), och det har sin givna förklaring i avsevärt minskad tränigsdos, från tre gånger i veckan till en gång i veckan. Och så förstås lite mer glass, och ost o kex på sena kvällstimmar och Ubbes nybakade kanelbullar. Mums! Men "bottennoteringen" visar ändå en viktnedgång på 14,7 kg på fem och en halv månad, vilket jag är väldigt stolt över att ha lyckats med! Mitt mål var ju, som jag säkert sagt, en bra form till SM, landslagsuttagningar o resten av tävlingssäsongen. Nu blev det inte riktigt så med tävlingsplanerna, men jag kom i form i alla fall. Nu är nästa utmaning att behålla den o försöka fortsätta med träningen, och även om jag skulle gå upp tre kilo så kan jag nog leva med det också. Det känns himla skönt att kunna "visa" sig själv att det går. Så himla mycket roligare att hitta kläder blev det också! Från storlek L till M och ibland till och med S liksom :) Okej, det blev lite dyrt, men det är väl smällar man får ta.

Har läst i olika artiklar att träning också hjälper mot allergi. De senaste fem åren har jag varit ganska rejält pollenallergisk på vår o sommar. Det brukar börja i maj o håller på till mitten av augusti. Allergitabletter o nässpray har varit ett måste, men i år så har det räckt med nässpray de senaste två veckorna. Nog har det kliat i ögonen lite, men inte alls som tidigare år. Det är verkligen en trevlig "bieffekt"! - Undrar om det också kan hålla i sig....

Apropå "effekter" så tog jag fästingprov på Cider för att utesluta något sådant när det gäller hans hälta. Fick svaret igår o det var så negativt som det kan bli. Provsvaret visade inga titrat (stavas det så?) i blodet o det är förstås jättebra. Men jag förundras ändå över att det är så. Vi rör oss ofta i fästingrika marker o han har haft MYCKET fästingar under sina fem levnadsår, men uppenbarligen har vi klarat oss vilket jag förstås är jätteglad för!

Ikväll ska Maj o jag hälsa på valpisarna igen. Heidi har lagt ut nya bilder på dem i sitt webalbum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar