måndag 12 juli 2010

Agility på bredden o höjden, och så ett litet spår

Två dagar, fredag o lördag, spenderade jag o hundarna utanför Örebro, närmare bestämt hos Gudrun o Camilla, som bjudit in regerande världsmästaren i agility large, Lisa Frick från Österike. Lisa kör OFFENSIV agility, eller som hon själv säger: "It's not speed-agility, it's HIGH-speed-agility!" Som ett litet smakprov har vi här hennes vinnande agilitylopp i förra årets VM (hon var då 19 år och hunden 2 år o 3 månader - ingen prestatinsångest här...) Som ni ser är hon hela tiden MED hunden o hon springer. Hon är inte stor, men hon kan springa fort så för att anamma hennes tänk helt o fullt så får nog matte börja löpträna också... ;-) Kursen innehöll väldigt mycket bra agilitytänk som även grundade sig i att det ska vara hälsosamt för hunden. Agility sliter på dem, men man kan göra mycket med sin handling för att minska belastningarna i svängarna, och det blev väldigt uppenbart med Lisas tänk. Kan ju vara extra bra för mig att tänka på när Cider o jag ska börja köra igen...
Dessutom fick vi ett litet tips på hur man "säkrar upp" slalomutgångar o kontaktfält - banansväng säger jag bara! :)

Cider hade två svåra dagar när han fick ligga o titta på agility men inte köra något... Däremot fick han bada väldigt mycket eftersom det var riktigt varmt. Han fick även ett spår på fredagskvällen som gick över äng o sen in i skog o ut på äng, o givietvis med skogspinnar av olika slag i spåret. Han missade första pinnen, men nu ska det ärligt sägas att varken jag eller Whiskey hittade den heller så jag får nog ha överseende med den. Han missade en (på riktigt) inne i skogen också, men spåret löste han bra.

Att bo hemma hos Gudrun o Camilla är förenat med mycket god mat. Gudrun lagar mat så man undrar hur hon hinner allt. Världens salladsbord får man till lunchen till tacowraps, nybakade bullar på eftermiddagen, whiskeymarinerad oxfilé o inbakad västerbottenost på kvällen o nästa dag entrecôt o potatisgratäng till lunch o rabarberpaj till fikat. Någon som blev hungrig? Ja, nu är allt bantande definitivt slut!

Söndag lämnade jag hundarna hos Maj o åkte för att hämta Anna, Vera o Hobbe. Siktet var inställt på agilityklass 1 i Katrineholm. Det var VARMT!! Skugga o korta promenader o duscha hundarna i vattenslangen var det som gällde. Snällaste, snälla Hobbe är så lätt att ha med sig o så tacksam att köra agility med. Han VILL bara jobba o det var såååå nära att vi lyckades i båda loppen men tyvärr fem fel i båda. I hopploppet fick vi en usel vägran för att JAG var sen eftersom jag fegade o gjorde bakombyte istället för att framförbyta. Dumt!!! (Anade en rivning om jag framförbytt...)
I agilityloppet fixade vi alla konstiga svängar, men så "glömmer" Hobbe att man ska hoppa långt på långhoppet o traskar över det istället. Och det var liksom inte många hinder kvar då... Det var kul i alla fall o jag kände att vi var bättre på samarbete denna gången än i Arvika förra helgen. Ser fram emot Frövi!

Sen kväll i säng eftersom jag var tvungen att kolla slutet på förlängningen på fotbollsfinalen (det var då jag äntligen kom hem) och sen fixa lite hemma. Idag när klockan ringde trodde jag inte att det var sant. Jag har bett om att få sovmorgon imorgon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar