torsdag 8 juli 2010

Kul spår och igelkottar i maten

Igår åkte vi till härliga Näs efter jobbet. Malin hade lagt ett jättelångt spår som Keno o Cider skulle gå "varannan pinne". Keno började o det var ingen snäll terräng som Malin gått i så vi höll på o snubbla o slå oss flera gånger, men det var roligt!! Hundarna blev lite förvånade, såg det ut som, när de inte fick fortsätta spåra efter att ha hittat pinnen.
Cider hittade första skogspinnen, missade andra, men matte hjälpte honom hitta. Han hittade tredje, men missade fjärde o femte. Då var matte lite grinig så han fick bli lite "avundsjuk" när jag lekte med pinnen o tog belöningen själv båda gångerna... Det kanske hjälpte för sen fick han spåra de tre sista pinnarna och de tog han minsann allihop!! Det var ett jättekul sätt att spåra, även om vi idag är randiga på armarna efter alla kvistar! Tack Malin!
Efter detta hade vi gjort oss välförtjänta av ett bad. Med Malins tips fick jag till och med Cider att bara simma med mig ut i sjön utan leksak. En lugn simtur helt enkelt - bra träning! Och träning blev det mer av sen när vi körde framåtsändande med Keno o uppletande med Whiskey som verkade ha glömt näsan hemma...
Avslutade kvällen med jordgubbar o glass. Mums!!!

När vi kom hem gav jag hundarna mat ute. Brukar sprida ut maten i vars en ände av trädgården o så får de leta helt enkelt. Gick in o grejade, men när jag kom ut igen sen hade problem uppstått - Det stod en igelkott mitt i Ciders mat! Han kunde inte tänka sig att "dela med sig" utan försökte skrämma bort taggbollen, vilket gick så där. Det där verkade ha pågått en stund för Cider hade fradga runt näsan o hade säkert stuckit sig ett par gånger... Jag tog på mig trädgårdshandskarna o kollade så att igelkotten inte var skadad, och det var ingen fara, så då bar jag iväg den till en annan del av trädgården så Cider fick äta sin mat i fred. Tänk så jobbigt det kan bli...

2 kommentarer:

  1. Kottar i maten... Förstår att han behövde hjälp... Jättekul att ni kom igår!! Det får vi göra om (fast egna spår då...:)). Kram Malin, keno och Iver den förskräcklige...

    SvaraRadera
  2. Igelkott i maten! Ojdå förstår att Cider fick ett dilemma där! Igelkotten blev nog rejält "eyead" om inte annat! :D
    Själv går jag på semester idag och det känns himla gött! Förstår att du ska jobba ett tag till och har ju riktigt roliga saker att se fram emot! Lycka till med lilla Snaps och allt annat!
    Kram Annika, Meja och Axa

    SvaraRadera