torsdag 4 mars 2010

Knän

Ibland, faktiskt ganska ofta, blir jag trött på mitt högra knä. Det är inte riktigt helt och har förmodligen aldrig varit. Knäskålen sitter för högt upp liksom tror jag någon läkare konstaterade när jag var i tonåren. Konstigt nog är det vänster knäskål, som inte heller är som det ska, som jag har vridit ur led tre gånger. Gör så in åt h-vete ont om någon undrar...
Det räcker med att jag trampar lite snett, trampar ner i ett hål e.d. med hälen, halkar på en hal fläck eller får ett slag på insidan knäet så får jag ont i en veckas tid innan det på något sätt stabiliseras igen. Med många hundpromenader varje vecka, på diverse underlag o dessutom agilityträning så är det inte många veckor på ett år som knäet faktiskt är någerlunda helt. Börjar bli riktigt irriterande. Och när jag nu har börjat träna så undviker jag i det längsta att hoppa för det gör saken ännu sämre också. Men träna bör jag göra ändå, för om jag inte har ordenltigt med muskler som håller knäet på plats så blir det ännu sämre. Alltså fortsätter jag att träna fastän det gör ont. Bra eller dåligt? Har i alla fall insett att spinning är en bra aktivitet för att få upp flåset utan att tungt belasta knäet. Kanske inte den roligast motionsformen, men den verkar effektiv.
Jag vill och behöver motionera eftersom jag har ett ganska stillasittande jobb. Försöker göra "knä-snälla-saker" men funderar emellanåt om jag borde uppsöka någon läkare för att ta reda på vad som är fel. Men jag är allvarligt skeptisk för det brukar "bara" sluta med tabletter och sjukgymnastik o tränar gör jag redan. Ursäkta min negativa inställning för dagen. Den går i alla fall över.

1 kommentar:

  1. Usch inte bättre än. Hoppas att knät blir bra snart. Inte skoj att ha ont. Du får väl avvakta och se, men blir det inte bättre är nog min personliga åsikt att gå iväg i alla fall. Förstår att det känns dystert.

    kram

    SvaraRadera