söndag 3 januari 2010

Ser tillbaka och ser framåt

Först vill jag börja med att önska alla läsare en riktigt god fortsättning på 2010!
Sen fortsätter jag med årskrönika och framtidsfunderingar. Vad vi hittat på under vår julledighet får ni veta en annan dag, men ett stort tack i alla fall till Malin o Magnus där vi var o firade ett väldigt trevligt och alldeles lagom raketfritt nyår! ;)


Cider
Ja, familjens bordercollie har ju en årskrönika som inte går av för hackor år 2009. Känns nästan som att det liksom blev ett sådant där hundår som man får uppleva en gång i livet och därför ska njuta extra, extra mycket av... Han började blott fyra dagar in på 2009 med att plocka cert på agilitytävlingen i Göteborg - det var sista certet i agilityklass och därmed blev han SAgCh.

Våren ägnade vi sen åt att förska få till något bra lydnadsresultat till för att kvala till lydnads-sm. Det var inte helt lätt eftersom inte lydnad är vår favoritgren, men på något sätt lyckades vi i alla fall.

Med vetskap om att vi var kvalade till både lydnads- och agility-SM så ägnade vi istället våren åt att träna och tävla spår. Målet för året var ju att bli spårchampion och vår andra elitspårstart gick inte av för hackor - 612,5 poäng och andra certet. Tredje starten var i Filipstad, men där var pinnarna för svåra att hitta tyckte Cider som gick över tre stycken, och med det resultatet ägnade sig matte åt "buslydnad" på plan istället och fick betyg på tre moment eller så... Nästa start blev istället i Kristinehamn där matte glömde leksaken när vi gick ut på spåret så vi lekte istället med halsbandet. Det gick lika bra o hunden tog alla pinnar, alla föremål på uppletandet och gjorde dessutom en mycket bra lydnad. Resultatet, 622,25 poäng, borgade för sista certet, championat och även kvalpoäng till bruks-SM!

Så dags för SM i agility o lydnad. Inte helt lätt att få ihop med en organisation som inte var helt tillmötesgående, och dessutom det faktum att min syster tog studuenten samtidigt. Lite sura miner här och var blev det, men på tävlingarna gjorde vi vad vi kunde. Cider gjorde en av sina bättre rundor på lydnadsplan och slutade på häpnadsväckande 7:e plats och var därmed till final!! Helt sanslöst faktiskt! I agilityn var matte förmodligen 1/10-sekund för snabb med att höja handen efter slalomen så vovven gick ur och vi fick fem fel och tidsfel. Det var dumt för dag två gjorde vi näst bästa loppet av alla i agilityklass vilket totalt räckte till en 10 plats på agility-SM. Lydnaden gick inte lika strålande dag två för då var det för mycket "tänk" i huvudet på hunden, så vi åkte ner till placering 14, men vi var i alla fall i final! ;)

Sommaren ägnade vi åt att försöka plocka pinnar till nästkommande agility-SM, men det var inte alldeles okomplicerat. Det blev gärna ett rivet hinder i varje lopp och det får man inga pinnar på som regel. Dröjde ända till mitten av september innan vi skrapat ihop alla nödvändiga meriter, men nu är vi kvalade till SM 2010 på hemmaplan.

Sommarens sista stora begivenhet blev SM i bruks i Falkenberg. Det var väldigt många man kände som var på pats där kan man säga! Jag tror aldrig jag varit så nervös inför tävling som denna helg. Vaknade dessutom på natten före tävlingsstart av att det var halv storm utanför och funderade på hur hunden skulle kunna lösa det i spårskogen. Men vi hade en bra dag och fick "rätt" håll på upptaget och Cider hittade alla pinnar och jag var sååå glad när vi hittade slutpinnen. I den svåra uppletanderutan hittade han dessutom två föremål, vilket var mer än många andra, så vi var med i matchen och låg på plats fyra efter första dagen. Nu var jag om möjligt ännu mer nervös och sov ännu sämre, och innan jag gick in på plan så var jag helt skakis. De första tre momenten gick inte så bra som jag hade önskat, men de sista gick desto bättre så jag var ändå ganska nöjd med vår insats när vi gick av plan. När dimman hade skingrats visade det sig att vårt resultat räckte till silverplats på SM, slagna med endast 1 poäng. Vilken häftig känsla!!!

Hann med några spårtävlingar till under hösten för att försöka kvala till SM även nästa år, men nu har det gått troll i pinnar o upptag - alltid något av det som strulade. Trots det så lyckades vi varje gång plocka cert, så han har onekligen en ganska hög nivå på lydnaden för det mesta. Bästa resultatet blev 610,5 på DM med en pinne borta, vilket gav oss titeln distriktsmästare 2009.

Ja, 2009 blir ett svårslaget år för lilla Cider-gutten! ;)


Whiskey
Gammelmannen är inte längre så aktiv på tävlingplanerna, men en ny karriär har han i alla fall startat under året och det är förstås som freestylehund. Två starter gjorde vi i klass 1 på Karlstads tävling i maj och båda gångerna fick vi uppflyttningspoäng. Han kan fortfarande den gamle godingen!

I övrigt är det mest soffan, sängen och matskålen som han håller koll på numera. Funderar på om han börjar se lite sämre... Men det är inget som verkar inverka på humöret i alla fall för han travar på som vanligt. Hoppas han gör det länge till....


Matte

Har under året delvis bytt arbetsuppgifter och jobbar nu i telefonväxen på föriddagarna. Alldeles perfekt faktiskt, för då måste jag vara på jobbet kl 8 varje morgon, vilket jag i vanliga fall sällan lyckas med eftersom jag är så morgontrött. Dessutom kan jag ju gå hem tidigare eftersom jag då fullgjort mina timmar. Under hösten har jag faktiskt varit skärpt på träningsfronten också och gått på lunchgympa ca två gånger i veckan. Känns bra!

På Hbk har tävlingssektorarbetet fortgått med många bollar i luften. Det mesta har flutit på som sig bör även om det är mycket pusslande för att få till tex spårtävlingarna. Klubben har haft sin första agilitytävling också och det var rikgit kul!
Dessutom har klubben fått ett helt gäng nya domare -framför allt i lydnad och där är jag en av dem. Spännande o kul att få agera "på riktigt" det kommande året!

2010
För mattes del är det bara ett nyårslöfte avgivet o det handlar om att inte äta godis på två månder helt enkelt. Från den 11 januari o två månder framåt får ni gärna slå mig på fingrarna om ni ser mig stoppa godis i munnen! ;) Borde inte vara omöjligt att fixa, men så stor godisgris som jag är så är det garanterat en utmaning!

Ambitionen är dessutom att fortsätta med lunchgympan eftersom jag känner att jag får betydligt mindre ont i armar, rygg och axlar när jag faktiskt håller igång o tränar.

Cider är som sagt kvalad till SM i agility 2010 och vi kommer att göra seriösa försök att även komma med på SM i bruks igen. Får väl se hur det går, men vi ska i alla fall göra massa övningar i spårupptag när vädret åter tillåter.
Har spanat in en kurs i agility som jag vill gå till sommaren på "svartklubben Byrackarn".
Om Ciders rabiesvaccinering tar som den ska har vi tänkt anmäla oss till landslagsuttagningarna i agility också, för att se och lära. Kanske gör vi oss någon mer tur till grannlandet Norge för agilitystart om ekonomin tillåter.

Kan hända kommer flocken framåt slutet av sommaren också att utökas med en fyrbening till, om det blir som planerat.

Arrangeras det någon mer freestyletävling i närheten så ska Whiskey få göra entré på tävlingsplanen en gång till. Men vi måste först be vår korreograf om lite mer hjälp... ;)

Ja, det kommer att finnas en del att göra även detta nya år så någon stilje lär det inte bli då heller...

6 kommentarer:

  1. Gratulerer så masse med kjempe resultsater i 2009. Ønsker dere et riktig godt nytt år og lykke til med alt dere har fore i 2010.

    SvaraRadera
  2. Ja du, ingen dålig resumé av 2009! 2010 blir säkert lika händelserik o det ska bli kul o följa er! Nu håller jag på med hemsida igen. Grr tar alldeles för mkt tid i början. Har dragit i gång bloggen så länge: http://zvart.bloggworld.se
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja det var ett riktigt succéår för er! Ska bli kul att se vad ni hittar på 2010!
    Det här med att låta bli godis och börja röra på sig lite mer måste jag haka på! Känner att julmaten lagt sig som en ring kring magen! Hjälper inte att kalla det kärlekshandtag längre - det måsta bort! :D
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja ni har verkligen haft ett toppen år. Shit alltså, vad ni är duttiga :) Är helt säker på att detta året också blir ett händelserikt år för er.

    SvaraRadera
  5. Ja du imponerar verkligen med dej å dina hundar Anette. Å va såå gla ,positiv, duktig, hjälpsam till alla andra e såå roligt att se. Massa GRATTIS till året som vart å LYCKA TILL framöver. :D :)) Ska de bli en Cokkie eller?? Kram från HrVegas & Madelaine

    SvaraRadera
  6. Ja, du...! Jag har ju följt er på nära håll och ni är verkligen fantastiska! Ni har haft ett dunder-år och jag är säker på att 2010 kommer bli absolut lika bra!! Tack för ett trevligt nyår!! Kram Malin & keno Ps passa på att äta nu, på måndag börjar vi klubben "våga vägra choklad" (och andra nyttigheter):)

    SvaraRadera