måndag 25 januari 2010

Sena kvällar

Nu har vi nog slagit rekord i sen agilityträning! I torsdags firade vi nämligen Annas födelsedag, 25 år! - Igen! ;) Fika med morotskaka (det nyttigaste vi kunde komma på) innebar att träningen inte började förrän en timme senare. Catrin dök inte upp förrän sent heller så klockan var ca 01.20 när vi sista tappra lämnade lokalen den natten. Oj vad trött jag var på fredagen! Men det var det värt för det var kul och en bra träning!
Fredag lyckades jag ta mig till yoga på lunchen. Jag blir nästan full i skratt när jag ska försöka göra vissa övningar för det är ju synd att säga att man är smidig... Och så skulle vi göra en balansövning som jag bara inte fick till. Då tänkte jag på hur mycket balans jag tränar med hundarna - men själv har jag inte tränat på det!

Nu har Cider gjort sitt första sökträningspass!! I lördags var det ett helt gäng som var o tränade vid bågskyttebanan. Cider startade sist och fick först en "hare" i form av Pia som for iväg ut i skogen och gömde sig. Cider var lite fundersam när han sprang iväg men när Pia erbjöd leksak så var livet toppen. Sammanlagt åtta skick med någon slags retning (hare, pop-up eller ljud) blev det och på slutet gick det undan i skogen! Jättekul tyckte Cider! Får se om vi kan få till någon mer gång när det passar att vara med och träna.
Vi hann med ett lite agilityträning på kvällen också efter att vi varit ute och förberett och hämtat grejor på klubben som skulle vara till lydnadstävlingen på söndagen. Anna var den enda som var kvar på 4h så vi tog oss an den kombintationen som hon ställt upp. Blev en hel del övningar med "ut" - alltså ta hindret från "fel sida". Åhhh vad det är svårt! Speciellt när man ska ut på höger sida av hindret och hoppar med vänster-benen närmast hindret. Riva, riva, riva... Grrr. Uppenbarligen hans svaga sida! Började nästan bli irriterad så vi gjorde en U-bana och körde så det rök rakt fram och sedan ställde jag iordning lydnadsplanen.

Söndag - dags för lydnadstävling! Som vanligt en alldeles strålande uppsättning funktionärer som var och en fixar sina grejer med bravur! känns som vi börjar få koll liksom! Extra roligt att det var första gången som klubben hade enbart egna funktionärer! Lena och Kristina gjorde premiär som domare. Själv var jag en av tävlingsledarna vilket jag tycker är väldigt roligt. Kul att se all hundar på nära håll. Hästbajs var väldigt gott tyckte många, och ibland gick benen fortare än huvudet, men det tillhör liksom! ;) Dessutom massa trevliga hundmänniskor att prata med vilket ju gör att man gärna dröjer sig kvar lite extra.

Avslutade dagen i ännu mer trevligt sällskap hemma hos familjen Ekbåde i Kil. Vi hade "titta på gamla agilityfilmer" -kväll. Anna hade inspelat ända från min och Ciders debut i Arvika på inofficiell tävling när han var 1 år och 4 månader. Det var riktigt kul att se! Har inte filmerna själv än, men när jag får dem ska jag lägga ut några. Kan säga att det gick fort redan från början, men det där med att förstå mattes byten var inte riktigt lika självklart. Med träning har det som tur var blivit betydligt bättre! ;)

1 kommentar:

  1. Kul att ses igen :) Och inte var det där jag trodde vi skulle råka stöta på varandra, men å andra sidan: Var är inte du och tränar?? I och för sig rimligare att du är i skogarna bakom där du bor i Karlstad, än att jag råkar vara där och träna ;) Kul att se hur en så rutinerad träning/tävlingshund som Cider är, så snabbt kopplar nya uppgifter vad de går ut på. Gammal är vis, eller vad det nu heter!? Ha de bra / Kram Pia

    SvaraRadera