måndag 31 maj 2010

Kennelläger o funderingar

Årets kennelläger på Kronvallarens kennel är avklarat! Kul som vanligt o många nya o gamla ansikten var med. Det började med lydnadstävling på Kils bk på fredagskvällen och dit tar man sig med hjälp av Jeanette. Tack! Massor med olika tävlande att hålla koll på men jag missade nog de flesta eftersom jag stod o pratade hela tiden!
På kvällen blev det en liten pratstund på Kronbacken innan vi kröp till sängs. "Som vanligt" hade jag och Cider hyrt in oss i Maddes husvagn o det är rena lyxen. Bäddad säng o fylt kylskåp o dessutom skjuts hit o dit o möjlighet att låna bilen! En stor kram till Madde för det! Du är super!
Söndag var det träning dagen lång var det tänkt. Jag ville lägga spår till Cider eftersom han inte fick köra agility. Anna med Nico, och jag försvann bort i skogen o fixade två spår. Nicos spår fick ligga ca en timme o han var definitivt på hugget när det var dags att spåra. Löste hela spåret jättebra trots många terrängskiften, stigar o kuperad terräng. Kul!
Cider skötte sig också kalas o tog spårupptaget rätt (vänster), och hela spåret men naturpinnar o terrängbyten även här. Kändes väldigt skönt!
Gjorde sedan en lite tur till agilityhagen o lärde mig hur "två+två"-träning av slalom fungerar. Vi pratade också hoppteknink o lite kontaktfält.
Sedan dags för Cider att ta spår nummer två, efter att vi först gått med Lotta o Jerry. Tyvärr började det åska när vi skulle spåra. Cider är inte förtjust i smälalre od, men nu blev jag nästan trött på honom. Han la sig i spåret varje gång det mullrade o jag fick mana på honom säkert 10 gånger. Det slutade naturligtvis med att han spårade fel, men jag ville inte gå tillbaka till bilen o låta honom vinna på sitt fjant-beteende. Som tur var hade vi spårläggaren med oss, så vi kunde gå tillbaka mot spåret o han plockade upp det igen o spårade som tur var väldigt bra på slutet - men då hade det slutat åska...
På kvällen var det sedvanligt grillfest och sedan Ulf omöjliga men roliga tipspromenad. Vårt lag vann!! Tjoho! -Och vi hade mer än hälften rätt! :) Sedan var det dags för prisutdelning o Cider vann åter igen pris som årets brukshund och årets agilityhund på kennel Kronvallaren. Två stora fodersäckar o två fina medaljer fick vi med oss hem. Tack! - Och grattis till alla vinnarna!

Festen fortsatte på kvällen, men det var många som dropapde av tidigt. Det är slitigt att vara på läger. Gustav visade hur farlig han kan se ut. Fast han gör så när man håller fram en pinne! Söte Gustav... Och Heidi hade pälsmössan på sig fast det är sista veckan i maj. Det kanske inte var så varmt i alla fall!!

Nästa dag var det åter igen dags för träning, men jag måste erkänna att jag kände mig lite väl trött o sliten för att göra ett bra jobb. La i alla fall ett språupptag till Cider (höger), men han gick fel. Suck! Dessutom tror jag han jagade ekorrar en sväng också...
Träna lydnad ville han i alla fall så vi fick tränat stegen, framåtsändande, kryp, skall o starter i fria följet. Skulle ha lyssnat lite på Heges goda råd också, men jag kände att Cider behövde jobba liksom. Har dåligt samvete över att han inte får göra så mycket som han brukar o jag har verkligen agilityabstinens.
Dags att återvända till vardagen. Ubbe hämtade oss o vi åkte till Plantagen o handlade blommor o lite annat till trädgården. Nu får det vara nog med grejor till trädgården dock för nu orkar jag inte sköta mer. Sedan dags för helgens träningspass - en timme spinning. Var måttligt road av att gå dit med tanke på att jag kände mig ganska sliten, men nu är det gjort i alla fall. Hängde med nästan hela passet.
När jag kom hem hade Ubbe tänt grillen. Gott med middag ute på altanen och sedan pyssla i trädgården till sena kvällen. Den enda som trots dagens träning var missnöjd med att ingen lekte med honom i trädgården var - Cider. Surprise!
Och så funderingar. Det snurrar o snurrar i huvudet med funderingar om valpar. Vad vill jag ha? Vad ska jag titta efter? Är det rätt tid att köpa en hund till? Är mina mål att bli bättre med nästa hund än den jag har nu? Är det realistiskt? Är det rättvist mot hunden att köpa en hund med de förväntnignarna ställda på sig (knappast, eller hur)? Hur mycket "krav" ska man ställa på föräldradjuren? -Friska så klart, men mer...? Är en duktig vallhund bra på det jag ska hålla på med? Hur vet man om en bra vallhund gillar att kampa o har föremålsintresse, eftersom det är vad jag "behöver" i min träning? Om jag letar efter vovve så vet jag ju ändå inte vad jag får om jag inte känner föräldradjuren. Jag tänker så jag blir gråhårig det lovar jag er!

6 kommentarer:

  1. Låter spännande med valpplaner och "rätt" tid det blir det aldrig oavsett vad det är så "go for it" och lyssna på magkänslan. Det är ju en fördel om man vet vad tiken och hanen lämnat tidigare och ännu bättre om man känner dem in "real life". Det är inte lätt.

    SvaraRadera
  2. Jaha, det är många som har valp-grubbel... Inte lätt hitta rätt... Ni verkar ha haft en trevlig hund-helg iaf!! Kramar Malin & Keno

    SvaraRadera
  3. Hejsan hoppsan!! Tack själv för trevligt sällskap. Synd att tiden går såå fort bara. Men vi får ses snart igen ändå. Lycka till med valpval inte lätt Kram på er. HR Vegas & Madelaine

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för en trevlig helg! Bra spårträning och många bra tips på pinnar, kryp, skall o agility! Tack! Blev verkligen inspirerad av se er jobba tillsammans!
    Hoppas grubbleriet planar ut en väg som känns rätt!
    Ha det gott och Lycka till med allt som ni hittar på!
    Kram Anna o Nico

    SvaraRadera
  5. Hmm valpplaner är inte lätt... jag funderar redan fast det är långt till nästa;) Tänkte ge dig lite tankar från mig:

    Vad vill du tävla? Egenskaper som är guld värda hos en TJH kanske inte är lika uppskattat på en lydnadshund

    Vissa saker ligger i "släkten" eller är egenskaper som valpen besitter redan som väldigt liten, Flera av Mistys styrkor/svagheter (beror på vem man frågar) syntes väldigt tidigt (från 4 veckor)
    Här tror jag att man kan underlätta för sig själv genom att fundera ut saker man vill ha eller inte vill ha i hunden, det som finns tidigt hos hunden som självständighet, envishet,stress mm tror jag är svårt att arbeta mot, visst att det mesta går att träna bort men en valp som är följsam från början är så klart lättare att träna just följsamhet med en den j*keln som inte är det (MISTY!)... en enkel ekvation;)

    När det gäller BC skulle jag sattsa järnet på att hitta rätt mentalitet! många andra bitar går att jobba med som föremålsintresse men en individ som inte håller mentalt...ja då spelar inte dem andra bitarna någon roll. Så klart vill man ju hitta en hund som har hela kittet!

    Ja herregud nu har jag tagit upp tillräckligt med plats här:)

    kram på er Sanna och hundarna

    SvaraRadera
  6. Fint med en ny blogg. Jag har uppdaterat länklistan i fundera. Blir spännande att läsa mer om dina valpfunderingar!

    SvaraRadera