måndag 10 maj 2010

Fårklippning, bakspår, framspår o SM-poäng!

Får är inte så lätta djur alla gånger. Speciellt inte när de anar oråd och inte vill gå in i fårhuset. Och speciellt inte när man får in dem en gång o de sen lyckas smita. Då är de extra skeptiska liksom. Det är då man testar vallhunden fast fåren inte är invallade. Vallhunden (Cider alltså) fick kämpa lite, men tror ni inte han lyckades tvinga in dem i fårhuet till slut! Duktig grabb!! Sen spikade vi igen dörrhålet ordentligt så de inte tog sig ut igen! Två får blev klippta fort o smidigt. Sen tog vi paus.
Och ägnade oss åt lite hundträning, nämligen uppletande. En liten blå smurf gömde sig väl bland blåa blommor... ...och en lite vit hund gömde sig väl bland vita blommor! Alla föremål hittades tilll slut!
Och alla får blev klippta till slut även om det sista stackars fåret fick ett sår o jag klippte lite extra i min tumme. Det läker...
På lördagen åkte en nervös matte med hundar till DM i spår i Säffle. Årets första spårtävling. Som vanligt många bekanta ansikten, men jag vet inte om jag lyckades vara så social. Nerverna spelade mig ett spratt.
Vi fick startnummer 8 och fick väldigt tevligt sällskap i skogen av Leif o vår spårläggare. När det var dags för påsläpp så var Cider på bra humör verkade det som först, men tyvärr blev det ut ur rutan för tidigt enligt tävlingsledare, bakspår enligt mig. Cider hade sen svårt att fästa på spåret. Han hittade till slut två pinnar o valsade sedan iväg med mig på en ledningsgata där jag senare fick veta att spåret INTE gick. Vi hittade tillbaka så småningom o slutet gick bättre. Vi missade en pinne o kom "i mål" på 33 minuter. Då fick matte beslutsångest - fortsätta eller inte?
Vi fick i alla fall testa göra spårupptag på reservspåret som låg mitt emot. Det gick åt höger o han klarade det hyfsat bra. Sen fick Whiskey gå resten av spårt. Han hade lite svårt att fästa i början (spåret var 2,5 timme gammalt), men sen tuffade han på sakta men säkert. Han är en lite dröm att spåra efter - alla pinnar in o hunden väldigt nöjd!
Vi åkte till Säffle BK o gjorde uppletande också. Cider hittade tre saker o vi fick en 7 för det. Då valde jag att bryta efterom vi ju skulle tävla i Grums på söndagen också. Åkte istället o gjorde ett nytt shoppingförsök, men det gick lika illa denna gången! Inte en pryl hittade jag!
Ulle ringe o frågade hur det gått o jag beklagade mig över spårupptagen. Snälla Ulle, som var i skogen på promenad, lovade då fixa upptag till oss så var det bara vi åkte dit. Jättebra! Upptag åt vänster o det är sååå svårt enligt Cider. Ulle hade bra analyser av "problemet" o bra tips. Tusen tack igen!
Nya tag i Grums på söndagen. Nu fick vi startnummer nio o en bekant spårläggare i form av Jasmine som har Ciders halvsyster. Dags för upptag o nu försökte jag få Cider i en annan sinnesstämning när vi gick ut, lite mer "busig". Han analyserade spåret säkert fyra gånger innan han besämde sig för höger och det var RÄTT! Resten av spåret skötte han utan några större svårigheter. Fick jobba ordenligt ute på en traktorväg bara. Alla pinnar in dessutom o matte var nöjd!! Den stackars bläckfisken som Cider älskar o som han får som belöning vid pinnarna är snart död! Men det var det värt!
Dags för upplet o då höll jag på att bli lite nervös. Han satte inte på näsan i början om ni frågar mig. Sprang däremot väldigt långt ut på djupet. Hittade tre föremål ganska snabbt där ute o jag insåg att sista föremålet låg nära, men hur skulle jag få Cider att fatta det. "En minut kvar", sa tävlingsledaren dessutom... Fick ropa in honom ett par gånger o hoppas att han tog det på invägen o det kan inte ha varit mer än 10 sekunder kvar på tiden när han fick det sista föremålet i näsan. Lite tugg fick vi avdrag för, men en 9:a i alla fall. Bra!
Före lydnaden tog vi en promenad o sen hann jag inte värma upp mer än tre steg fot o ett ställande, men det visade sig vara helt ok för här är lydnadspoängen:
Fritt följ 9-9,5 (ngt ojämn position)
Inkallning 9-9 (tempo)
Framåtsändande 9-9 (extra kommando)
Kryp 9,5-9 (ngt hög bak, tränger ngt)
Skall 9-8,5 (studsar ngt, små avbrott)
Metallapport 10-9 (ngn tempoändring)
Tung apport 9-8,5 (tempo in, ngt sent gripande)
Hopp 10-10
Steg 9,5-9,5 (tvekar ngt på sista)
Plats 10-10
Inte ett betyg under 8,5 o jag var supernöjd med framåtsändandet!
Totalt räckte det till 621,75 poäng - cert, seger o sm-poäng. Nu är vårt snitt 616,125 o det vore väl tusan om inte det skulle räcka!. - Skönt, men framför allt väldigt kul!
Här är hela prispallen. Grattis till alla!

Dagen avslutade sen med födelsedagskalas för syskonbarnen. Grädden tror jag att hundarna åt mest av, speciellt Cider som varit så duktig idag!

9 kommentarer:

  1. Grattis, grattis til fin-fine SM-poeng :-))

    SvaraRadera
  2. Jättestort GRATTIS! Nu kan ni ladda i lungn och ro :)Kram! B-M

    SvaraRadera
  3. Lugn skulle det va :)))

    SvaraRadera
  4. Suuuuuuuuuuuupergrattis från supportrarna i Näs!!!!

    SvaraRadera
  5. Stort grattis till er igen!! Härligt jobbat. Stor kram på er

    SvaraRadera
  6. JätteJätteJätte grattis, ni är toppenduktiga och verkligen värda detta!!! Nu kan ni i lugn och ro förbereda er för SM!!

    SvaraRadera
  7. Stort grattis här också Anette, så skönt att ni blev klara nu :)
    I år måste jag ju bara åka och titta på er!

    SvaraRadera
  8. Grattis til fantastiske resultater :) Dere er så flinke!!! Amy skal prøve seg i Höger spår i Årjäng på søndag, vi er ikke helt klare på alt enda. Men gøy blir det :)

    SvaraRadera
  9. Grattis Anette! Och vilka snygga brudar ni hade på silverplatsen (Lovas halvsyster och matte till en av Lovas valpar).

    SvaraRadera