tisdag 30 november 2010

Vikttankar och klickerträning

Det är vackert ute, men det är lite kallt. Lite för kallt för några längre träningspass när två hundar hela tiden får sitta o vänta. Det får bli promenader o röra på sig istället så att de inte fryser om tassarna. Försöker sätta täcke på gammelmannen men han avskyr verkligen att man trär det över huvudet på honom. Men jag tror att han gillar när han har det på sig...
Istället för att träna ute så blir det träning inne med alla hundarna. Vi klickertränar i köket o matte får komma på alla möjliga små tokigheter som djuren kan träna på. Igår körde vi början till bakombyte, runda sopskyffeln, kontaktfält från en pall, fot o lägga huvudet på en kudde med Snappe. Han tycker verkligen att det är jättekul! De andra två fick också träna en massa konstigheter o alla tre är lika träningssugna! Kul!
Ikväll blir det bad istället - för hundarna alltså. Matte har tagit sig i kragen o beställt simtider!!!

I helgen har jag varit en runda till Torsby o pratat lydnad. Det var himla trevligt! Det är kul med nya ekipage o se vad man kan göra o hur man kan hjälpa. Inte alltid man träffar rätt med sina kommentarer, men oftast går det ganska bra. :) Roligt att se hur hundarna "svarar".

Och så var det vikttankar. Jag blir tokig! Över 15 kg gick jag ner under våren o sommaren genom att sluta äta godis o kakor, och börja träna mer. Det känns riktigt bra! Nu fortsätter jag att träna (minst tre gånger i veckan), utöver hundpromenader. Äter lite kakor igen, men inga stora mängder. Håller fast vid (hyfsat) goda matvanor och ändå pekar vågen BARA uppåt. Det är ledsamt o tråkigt. Och motivationen att fortsätta blir liksom inte så stor. Det är ändå så att jag avstår vissa andra saker för att själv hinna träna. Å andra sidan har jag inte lust att köpa en ny garderob (igen), men jag har heller inte lust att leva "asketiskt" för att hålla vikten. Vad gör man????

2 kommentarer:

  1. ja lr hur e de en perfekt vinterträning?? O de e skitskoj o se vovvarnas glada miner;););) O denna vågen ja ja kastar nog ut min snart ja, man blir ju tossig......

    ulle,mio,max

    SvaraRadera
  2. Tänk på att muskler väger mer än fett, det kan mycket väl BARA vara det som gör att vågen går upp. Kämpa på!:)
    Kul o läsa om lille Snaps, du verkar ha fått nåt att jobba med kul!

    /Magda

    SvaraRadera