måndag 2 augusti 2010

Nya erfarenheter i ett valpliv o Cider verkar tyvärr halt igen

Det finns mycket att upptäcka i ett valpliv! Hittills har de flesta upptäckterna gått smärtfritt, o Snaps är nyfiken, social o kelig, o givetvis busig! Tex tycker han om att plocka blommorna ur blomkrukorna både ute o inne...
I torsdags var jag o de stora vovvarna vid 4H-gården o gick. Där var det BLÖTT! Enda tänkbara fotbeklädnad var gummistövlar.

Liten Snaps var med o gick promenad på Sörmon o såg att de stora hundarna hoppade upp på stubbar. Då gjorde han det också o fick givetvis belöning!

I lördags var vi på Karlstad bk o tränade lydnad med J o Hobbe. Hobbe o jag gjorde liiiite agility också, och så fick Snaps prova sin första agilitytunnel! Det var ju en baggis efter att ha sett Whiskey springa genom den några gånger! Tuff kille! Inga problem att hälsa varken på Hobbe eller Pluto heller. Känns skönt!
Cider körde brukslydnad o det gick bra. Efteråt tog vi en kort tur i skogen o tyvärr tror jag att Cider trampade snett på den knöliga stigen, när han vid ett tillfälle kom springande i racerfart som han inte brukar. Halt igen. Skit, skit, skit....


På eftermiddagen var vi i blåbärsskogen. Snaps gillar blåbär! Han äter de själv från riset. Eller helst direkt ur burken man plockat i - färdigserverat liksom ;) Ibland kommer han o kampar med ärmen på jackan. Sånt uppmuntras naturligtvis även om det gör lite ont.

Igår var vi en tur till Näs. La spår o då sprang jag på kantareller! Inte så här många dock utan jag fick några extra av Malin, o så lite vinbär också! Mums o tack!! :)
Spåren då - bra upptag, även om jag nästan "bjöd" rätt - just nu skiter vi i det. Missade två pinnar, var av en som han faktiskt gick över o en som han var säkert fyra meter ifrån eftersom han kommit lite av spåret tror jag. Den sista kan jag förlåta honom, men inte gå över pinnar... Tyvärr tor jag han trampade snett igen i spåret då det bitvis var risigt, för han var halt igen efter det. Ingen cykling igår alltså utan vi "vibbar" ikväll o cyklar imorgon så får vi se om det går tillbaka. Återbesök o utvärdering om två veckor. Kanske blir längre rehab än vad vi vill, men bara han blir BRA! Både han o jag vill ju köra agility!
Snaps fick träffa Iver också förstås! Tyckte det var läskigt i början o försökte gömma sig under bilen, men dit hittade ju Iver också... Kom på efter en stund att det var en ganska latjo kompis o då blev det lek o dragkamp! Fler bilder i Malins dagbok. Ganska trötta valpar var det sen! Kul att se dem!
Igår hann vi även med att träffa syskonbarnen, och det blir ju lite "konstiga" rörelser o ljud ifrån barnen ibland. Nog reagerar han på det, men han blir inte rädd, utan bara lite "låg" för att sen vara med o leka igen.
Och apropå leka så är vårt "stora" jobb att lära liten hund komma in med leksakerna till matte. Han tar dem gärna o drar iväg med...

2 kommentarer:

  1. Tack för igår, jättekul!! Det får vi göra om snart!! Det där med att dra iväg med leksakerna.... det finns det fler som gör.... Det kommer....:) Kram från tokarna i Näs

    SvaraRadera
  2. Bra det med lite blöta hagar, då växr gräset, så sparar vi hö ;)

    SvaraRadera