lördag 28 augusti 2010

SM i bruks 2010

Först ett stort grattis till Millis o Dusty som tog hem guldet i spårhundsgruppen! Det var nervöst för oss bredvid plan så hur nervös Millis var vågar jag inte tänka på!

Vi har haft alldeles superbt sällskap av Karina o Morris. Jag var betydligt mer nöjd med Karina som sällskap än Cider var med Morris kan vi väl säga... ;) Resan blir roligare när man har kul på vägen liksom! Och eftersom jag slapp köra blev det ännu roligare. Och vad mycket man hinner prata om när man sitter så många timmar i bilen! Tack kära coach/chaufför/kamrat! :)

Bodde gjorde vi hur bra som helst hos Kerstin. Där var maten serverad när vi kom fram o sängen nästan bäddad. Det var hur bra som helst och där fanns dessutom en liten ursöt valp på 13 veckor som man bara ville pussa på! Fast här är det jag o Cider som laddar!
Torsdagen var bara en "lugn" dag med veterinärbesiktning, mingel, parad o lottning. Hamnade i gruppen som gjorde uppletande först. En tidig morgon med startnummer 6. Rutan var lite "skev" o vänster hörn kändes betydligt närmre än höger. Underlaget var strandäng med mycket högt gräs o nästan ingen vind. Cider letade på bra men fann bara två föremål trots att han var på de ställen som de andra föremålen låg. En 5a fick vi för det o det kändes ok med tanke på att det bara vara en av 14 som hittade alla fyra föremålen...

Så avfärd till platsliggning o spår. Kan ju säga att informationen var lite "haltande", men vi var där vi skulle i alla fall. Platsliggningen gjordes ute på en äng där gräset var så högt att Cider inte syntes när jag kom tillbaka. Konstigt ställe att ha en platsliggning. Han ligger i alla fall som en liten våt fläck i gräset o lyfter inte huvudet när det smäller. Stackarn...

Spår nummer 25 blev mitt spår. Påsläppet blev tyvärr bakspår (gick höger fast vänster var rätt - att det ska vara så svårt), men jag känner mig ändå tillfreds för Cider har varit väldigt osäker en tid o "frågat" mig, men det gjorde han inte nu vilket ju är en seger i sig. Men rätt håll hade förstås varit bättre....

Över stock o sten bar det o det var verkligen omväxlande terräng - våtmark, skog, kalhygge, ungskog, skogsväg. Cider spårade riktigt "gôtt" i linan o fann alla skogspinnarna. Kändes bra! Vi kom runt på 34 minuter så spåret var definitivt full längd... Skogspinnarna var vackert avbrutna med inbrända spårnummer - omöjliga att upptäcka i riset, men det är väl det som är meningen!

Efter spåret hade Karina dukat upp lunch... Det var inte riktigt så läskigt som bilden visar för i den svarta påsen låg en bit mumsig paj! Nöden har ingen lag bara! :)

Färdig för dagen o vi hann med ett besök på Lill-Babs-utställningen i Järvsö o sen lite träning på Bollnäs bk där jag tyvärr uppdagade att Cider inte riktigt ville hoppa högt. Har inte vågat prova med honom pga av skadan i tassen, men nu var det dags o det kändes ju så där... Varför vill han inte hoppa liksom? Ont? Muskelminne? Minne av den gången han välte hindret över sig? Vet inte...

Kvällen blev trevlig igen med vin o goda skratt o mycket god mat!

Dags för lydnaden o Cider var i god form. Han var verkligen med mig på fria följet o det kändes såååå bra! Inkallningen kunde varit snabbare, men han höll en jämn galopp hela vägen. Framåtsändandet var bara såååå superbra om ni frågar mig. Galopp ut - slog av till skritt - gick rakt på samma avstånd o full galopp in - båda gångerna! Vet ni vad jag fick för betyg? 8,5!! Vad f-n drog de på! Kommentarerna är "sakta ut" resp "bra tempo på inkallningen". Det kan man inte kalla att de motiverat betygsneddraget... Surt faktiskt när jag såg betydligt sämre framåtsändaden som betalade sig bättre....
På kryp missförstod Cider mig o var på väg att resa sig, men vi räddade situationen o fick betyg - det är ju vårt paradnummer!
Apporteringarna var bra, men sen kom hoppet... Efter två kommando hoppade han ut, men tillbaka ville han inte hoppa. Skit också! Men jag lät honom slippa. Vad spelar det för roll om jag hamnar på plats 15 eller 19 liksom.... Bättre jobba vidare inför framtiden.
Stegen gjorde hunden bra men jag var ofokuserad så det strulade lite på slutet. Totalt fick vi 531 poäng o certpoäng o slutade på plats 19. Känner mig ganska nöjd med det trots allt med årets SM. Vi har inte kunnat träna allt fullt ut o konkurrensen är ju rejäl när man tampas med de 30 bästa spårhundarna i landet så man får inget gratis. Cider har gjort ett bra jobb o nu får vi gå vidare med vår rehab o se om vi kan öka på träningsdosen inför höstens stundande spårtävlingar (om vi kommer med).

När vi passerade Filipstad hade de så märklig text på vägskylten... :)
Grattis igen Millis! :)

Nu väntar bingen! Snart är semestern slut o man är "tillbaka i selen" för att vara lite vitsig denna afton.

4 kommentarer:

  1. STRÅLANDE JOBBAT AV ER:=) Härlig resume av eran helg:=):=) Grattis till en fin 19e plats!!!

    Kramar ulle o mio,max

    SvaraRadera
  2. Roligt att få läsa om era dagar!
    Jag beundar er insats med tanke på att ni inte haft alla förutsättningar till träning!
    Bra jobbat!!!!
    Stort grattis!!!

    SvaraRadera
  3. Ni är så himla bra!!! Måste vara din och Ciders inställning som gör att ni gör så himla bra ifrån er gång på gång trots de förutsättningar ni haft! GRATTIS!!!

    SvaraRadera