onsdag 23 mars 2011

Liten Snaps har blivit sjuk

Natt till måndag tyckte jag att min lille valp var väldigt flåsig. Funderade inte så mycket mer på det förrän jag kom hem för lunchpromenad på måndagen o insåg att en hund som legat stilla inte ska flåsa. Tog tempen på lille Snappe o den stanande inte förrän på 40,7 grader. Det är ganska mycket feber så jag kontaktade Djursjukhuset som också tyckte det var hög feber o jag borde komma in. Blodprover togs o undersökning gjordes. Svårt att hitta något, men för säkerhets skull petade veterinären fram toncillerna o då såg den ena riktigt ful ut. I övrigt verkade vovven frisk o förbryllade veterinären lite. Snappe var hur snäll som helst att undersöka o ta halsprov var heller ingen svårighet. Mattes lille pärla.
Provsvaren visar på kraftig infektion/inflammation. Han har fått antibiotika även om halsprovet inte visar något, men det gör de tydligen inte alltid. Tydligen är det vanligt att unga hundar får problem med toncillerna men jag har ju inte märkt några "typiska" symptom på honom utan reagerade bara på hans flåsande o då var det ju redan ganska "illa".
I måndags kväll hade han 41 graders feber o då gav jag honom febernedsättande. Idag är han nere på 38,9 så nu känns det som att det har vänt o att medicinen hjälper. Återbesök är också bokat.

Det blir lite pusslande o ganska tråkiga hunddagar när man måste ta det lugnt o matte dessutom har massor på jobbet. Cider håller på o kryper ur skinnet, men han är väldigt tålmodig den lille sötnosen. Den enda som uppskattar läget är Whiskey... Hoppas vi kan få till lite spår i helgen! Det skulle vara uppskattat från många håll!

1 kommentar:

  1. stackars liten! Hoppas på snabbt tillfrisknande! Jobbigt med sjuk hund. Förutom oron är det svårt praktiskt... Planerat för spår i helgen, häng på!! Kram Malin Keno Iver

    SvaraRadera