söndag 8 maj 2011

Bakspår

Nu börjar jag bli seriöst trött på bakspår. Alltså om jag visste hur hunden tänkte så kunde jag ju lägga upp övning som får honom att ändra tankebana, men jag fattar ingenting. På träning har vi nu lagt "lätta" upptag som bjuder rätt o med korta bakspår o tidig belöning åt rätt håll. Ett bakspår har vi fått men resten har han gått rätt.
Igår på tävling i Bengtsfors gick han ut o valde aktivt bakspår. Spåret gick åt vänster o han gick åt höger. Idag i Grums gick han ut o tog spåret åt höger, vände o gick vänster o det var bakspår. Igår gjorde Maj ett upptag med honom som hon inte visst hållet på men som jag lagt åt vänster o det tog han klockrent. Kan någon tala om för mig vad som är FEL!?? Har han gjort ett sytem i att gå bakspår för att jag ändå vänder honom åt rätt håll på tävling? Borde jag gå av spåret när han tar bakspår så att han inte får fortsätta? Borde jag skita i upptag o bara göra direktpåsläpp? Ska jag träna tre spårupptag om dagen för att ge honom mer rutin? Ska jag be någon annan göra upptagen med honom så att han blir säker utan att behöva släpa med sig sin dominanta matte i snöret också? Hjälp!!! Känns som att jag förstår väldigt lite av det här problemet... Har i alla fall anmält mig till en kurs för att få hjälp med att råda bot, men det är ju tre veckor kvar o jag har tänk tävla innan dess...

Tävlade i Bengtsfors i lördags o passade på att hälsa på några gamla vänner där. Jättetrevligt att ses igen o prata om det ena o det andra, men mest om hundar förstås. 13 år gamla Signe är "still going strong". Härligt!
Själva tävlingen började ju med bakspår o en missad pinne. Snappe satt i bilen o ylade under hela tiden vi var ute o spårade. Dags att be honom hålla tyst tror jag. Men han ylar ju bara när jag inte är där vilket betyder att någon annan måste säga till honom.
Nollade krypet eftersom Cider helt oväntat reste sig i högervinkeln, o då bestämde jag mig att avstå platsen också. Slutade på 497 o godkänd. Funderade på om jag inte skulle bryta, men tänkte testa om hunden höll för två tävlingsdagar. Passade på att träna Snappe på agility o sen på plan efter att lydanden var slut. Nyttigt för liten gosse att vara med!

Idag, söndag, drog vi till Grums jag o Cider. Drog startnummer ett o det bar så småningom iväg på ett elitspår med alla underlag o terrängvinklar. Vi började bland ris i nygallrad skog där jag hade fullt upp med att kliva med höga steg. Cider hittade pinnen där i brôten. Bra jobbat! Fortsatt upp för backe o sedan på en "avsats" där det var brant ner på ena sidan o skarpt upp på andra. Oj, oj! Där började Cider leta efter vart vi skulle o försvann ner för branten medan jag högst tveksam stod kvar där uppe. Jo då - han kom med en pinne så det var bara att försöka kana ner i mossan. Genom "vanlig" granskog o sedan upp för samma brant igen, genom småväxt granskog o ut på kalhygge hann vi också innan vi kom fram till slutet. Det var ett rejält spår vill jag lova o Cider var mycket duktig! Uppletande gjorde han också bra, men på lydnaden var han loj. Inte alls samma följsamhet i fria följet o framåtsändandet var han slarvig i. Hoppet krånglar igen så han slog i både igår o idag. Men han gör det han ska o vi slutade på 590,25 poäng idag o vann. Men det hade suttit fint med ett framspår...

Nu längtar jag efter sovmorgon... ;)

1 kommentar:

  1. Du har säkert tänkt på det men en sak som jag tycker spelar stor roll är vilken huvudriktning hunden har innan spårupptaget...

    SvaraRadera