måndag 4 juli 2011

Agility, semester o igelkottar

Fan vad tiden går fort när man har roligt! Första semesterveckan avklarad o den innehöll mest agility eftersom vi var med på Geir o Ann-Karins läger ute på Skutberget. Liten Snaps (som mest är liten i huvudet) kändes egentligen i yngsta laget för att gå kursen, men matte vill lära sig nya saker! Vi fick snabbt utesluta slalomen och kontaktfältshindrena för de fixade han inte. Han är lite för ung och för otränad för att "läsa linjer" ännu så länge vilket innebär att jag får stötta honom lite mer än jag behöver med Cider. -Svårt att ställa om i huvudet! Sen innebär det också att jag måste lära mig att stå stilla när jag ska stå stilla o springa när jag ska springa. Och jag ska vara upprätt hela tiden o inte "krypa ihop". Det är skitsvårt! Och så har Snappe tillräckligt med spring i benen så jag måste lära mig vara tyst o bara säga det som ska sägas o inte mana på honom dessutom för då går det över styr. Åh vad mycket det är kvar att lära både för mig o hunden! För även om vi nu provat på både blindbyte, bakombyte, framförbyte, Grefstad-sväng o början till threddle så är det så långt kvar. Nu måste han lära sig skillnaden mellan alla dessa olika svängar i fart. Dessutom ska han lära sig att mer självständigt söka sig framåt. Gungan helt självständigt ska han också lära sig - han kan den nästan nu. Slalom fick vi köra med bågar hela veckan vid vid sidan av planen och sista dagen gjorde han hela slalomen i fart utan bågar oavsett vilken sida jag var på! Kul!! Det är kul att se när de lär sig och viljan var det inget fel på hos liten Snaps, men jag tror att koncentrationen tog slut sista dagen o det må han vara förlåten för.
Med på kursen var också Anna o Qase. De två bruna fattade tycke för varandra trots storleksskillnaden ;)




Nu är det träning som gäller! Har varit inspirerande att gå på kurs! Lille Snappe ska dock få en vecka ledigt från agility för att vila upp kroppen lite innan vi börjar igen.

Cider har fått några spår under veckan, men liten Whiskey har fått nöja sig med promenader. Cider får mest hårda spår o det är fantastikt roligt att se hur han jobbar. Bara små saker i spåren dessutom o han brukar hitta dem - är otroligt faccinerad av detta! Bada har vi hunnit också eftersom det är bra o "tillåten" träning för Cider, men nu har algerna i Vänern satt stopp för mer badande. Blä!


Vi har en lite gäst i vår trädgård - eller jag tror de är två egentligen. Hundarna brukar få maten utspridd i gräsmattan o så får de leta efter den. Naturligtvis blir det smulor kvar o de kommer igelkotten o städar upp. Cider försöker, utan framgång, valla bort igenkotten, medan Snappe vill leka, men de brukar istället bli kommenderade att ligga på altanen o titta medan "kotten" städar. Lite gulligt...



Snart blir det ny tur för att se vad vi ska göra med Cider över sommaren. Det lilla jag tror mig känna när jag masserar honom är i alla fall att han inte är spänd i några muskler längre, men jag vet inte om jag skött mig tillräckligt med träningen/vilan. Hoppas det... På onsdag får vi veta o jag hoppas att det går åt rätt håll för jag vill inte att Cider ska bli pensionär! Han är bara 6 år o har många år kvar att ge på banorna om han får vara frisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar