onsdag 15 september 2010

Agilitytävling, matförgiftning, spår och mörkerspår

Helgen har varit fylld med agilitytävling, som arrangör alltså. Cider får fortfarande inte tävla eller träna den sporten, utan spenderade sin helg hos Maj o Seven. Själv var jag funktionär o hade med lille Snaps som fick miljöträna. Lördagkväll åt jag troligen något som jag inte tålde för jag blev riktigt dålig i magen på natten. Bläää! Men kände mig aningen bättre på söndagsmorgonen även om jag var långt ifrån pigg. Hade ju lovat (och ville) tävla med Hobbe o Nisse... Tyvärr strulade slalomingångarna på tre lopp o sen var det en snabb Hoobe som lyckades ta ett hinder från fel håll så vi diskade oss i ett annars bra lopp... Så kan det gå!

Liten Snappe är inte så liten. Är faktiskt väldigt stor för att vara så liten... Tiken i bakgrunden är en vecka äldre än honom o väger typ en tredjedel så mycket... Vad månde det bli av denna jättevalp? Ruggit sliten på söndagkväll, men alla hinder skulle tillbaka till H-bk o tacka alla som var med o hjälpte till! Jag drog knappast det tyngsta lasset, men jag var med i alla fall... Sov sedan i 12 timmar o svettades som bara den. Inte helt frisk med andra ord...

Måndag var det några få timmars jobb o sen iväg till Malin för att spåra. Småpojkarna fick leka o då gick det vilt till! Ciders spår var på fält o han tog spåret men missade tre pinnar o hade problem med byte från skog till fält. Men uppletande gick i alla fall bra.
Whiskey fick ta Kenos spår efter honom liksom. Då var det ganska mörkt. Inte så jättekul att knata runt i skogen när man inte riktigt ser vart man sätter fötterna... Men vovven hittade i alla fall spåret o pinnarna. Duktig terrier! Tack för träning Malin!

Tisdag var semesterdag o då var Gun lika sugen som jag på att träna. Hon la ett pinnspår på fält till Cider, men det blåste så han hade JÄTTEproblem med att fästa. Han irrade runt o gjorde nog både bakspår o lite andra konstigheter, o missade en pinne. Kändes mer som ett virrigt uppletande i lina liksom....
Upptag på djupet gjorde vi också o då tog han bakspår :( Tur att uppletande o lydnad var till mattes belåtenhet i alla fall!
Tack för träning Gun!!

På kvällen tog vi promenad med Maj o sen hade Anna lagt spår till Cider. Åter igen blev det mörkt innan vi kom iväg, så det var bara att hålla i linan o lita på hunden. Ett litet sår ovanför ögat minner om pinnen jag inte såg i tid...
Han vimsade bort sig ordentligt i en vinkel o hade inte Anna varit med så undrar jag vart vi hamnat... Han tog inte ens spåret när han ringade o gick över det. Sådant gör mig lite nervös. Till slut kom han rätt o hittade en pinne som belöning för det. Bra! Sen missade han tydligen nästa pinne, men det kändes avsevärt bättre att ha en hund med självsäkert drag i linan större delen av spåret i en snårig skog.

Vi avslutade kvällen med att ta ett blodspår med Bull. Då var det MÖRKT vilket illusteras av bilderna nedan. Bullen snurrade bort oss en liten runda i återgången (hans första någonsin lämpligt nog), men hittade tillbaka o fann slutet :)

Sen måste jag bara avsluta med att visa att jag nu har en hundvalp som har päls i flera nyanser av brunt. I ansiktet är han mörkare brun på nosen o ljusare över ögonen. Samma mörka färg har han på svansen så det är nog så mörk o vacker han blir sen. :)
Och så har ju sin söta tvåfärgade nos kvar också! Charmigt tycker matte!
Idag har vi övat tasstarget för första gången. Han förstod (i alla fall ungefär) vad matte ville med den övningen. Lite svårt att stå bara för det blir gärna ett ligg på targeten :)
Ikväll återstår att hämta ut ett intyg hos veterinären för att få med sig hunden hem till Sverige igen efter Danmarksresan (ett intyg jag för övrigt först fick info om att jag kunde få på posten. Grr....). Sen ska allt vara klart - förutom packningen då, men det går nog ganska snabbt. Ska bli spännade att vara med i Nordiska, men framför allt roligt hoppas jag!! Jag har ju (förhoppingsvis) samma jycke med mig hem oavsett hur det går där nere. Mattes lille Cider-gutt!

1 kommentar:

  1. Lycka till på Nordiska! :D

    Måste säga att han är otroligt söt, lilla Snappen! Söt och stor - helt i min smak!

    Ha det riktigt gott och pussa alla tre vovvarna från mig!

    SvaraRadera