måndag 16 maj 2011

Tävlingshelg igen

Efter att ha praktiserat olika spårupptagsövningar i veckan så var det dags för tävling igen i helgen. Vi tränade upptag måndag, onsdag, torsdag o fredag. Det är verkligen svårt att hitta "rätt"... På lördagen valde han faktiskt rätt håll i alla fall den lille gossen, men det var MYCKET tveksamt. När han sen kommer iväg på spåret finns inga tveksamheter kvar. Då jobbar han som en tok o hittade alla apporter i det vackra spåret som gick längs sjökanten. Det var verkligen ett njutbart spår jag fick!
Tillbaka till klubben o vovven gjorde ett uppletande som var väldigt bra. Alla föremål in utan att tugga. Duktig hund! När det blev dags för lydnad var han lite sliten o gjorde inte sakerna med samma tryck som han brukar, men det räckte i alla fall till 604 poäng, cert, seger o DM-mästare. Kul!
På söndagen drog vi till Filipstad i ottan, bara för att hämta en påse nötter (lottningssaken) o sedan vara i upptagsrutan ca 1,5 minut innan matte sa "oj, oj" och kopplade loss hunden från selen när han tog bakspår. Inte blir han mer säker av det, det är jag väl medveten om men jag har liksom fått magkänslan att han efter att ha gått många bakspår inser att man får riktningen förklarad för sig om man går ut o hittar spåret o sedan får man göra det roliga (spåra alltså) i alla fall. Vet inte om min magkänsla är rätt, men nu ska jag också ge honom sådana upptag som gör att han går rätt o får "rätt känsla". Har dessutom anmält mig till en liten kurs för att få mer input.
Söndagen användes istället till trädgårdsarbete. Har planterat tomatplantor i växthuset, U flyttade blommor o så har vi gjort en liten drivbänk. Planen är att vi ska köpa ett litet växthus till att sätta mot väggen eftersom det är så kul att odla. Lite riskabelt att flytta blommar bara. De brukar inte uppskatta det alltid. En lite brun/vit bc har också "hjälpt till" - genom att försöka avverka syrenbusken o gräva hål i gräsmattan... Vilken energi! Den fick han istället använda till ett litet träningspass i agility på kvällskvisten. Det gillade han! Cider fick nöja sig med lydnad o några kontaktfält, vilket han förstås tyckte var alldeles för lite. Cider vill mer än hans kropp förmår just nu...

1 kommentar:

  1. Stort grattis återigen! Härligt jobbat av er! Jag förstår att det är klurigt det där med spårupptag men jag skulle nog göra samma sak som du är inne på. Inte för att vi kommit så långt på långa vägar men ändå :) Ses gärna på onsdag om du kunde då!

    SvaraRadera